lørdag 14. juli 2012

Parmasurret ytrefilet med pastinakkpurè, asparges og tomat- & løkpesto

Det blir lenge mellom hvert innlegg nå desverre, men med mye som skjer på jobben, bryllup om to uker og familie som krever sitt så strekker desverre ikke tiden til. Når en i tillegg har blitt hektet på en ny serie; Sons of anarchy, så hjelper ikke det på akkurat:)

Etter å ha spurt min bedre halvdel om hva vi skulle ha til middag i går fikk jeg selvfølgelig til svar; surprise! så da var det bare å prøve finne på noe....Etter et kjapt søk på nettet så endte jeg da opp med denne parmasurrede biffen og var veldig spent på hva dette kom til å bli.

Etter å ha tatt en bit fant jeg ut at dette var så godt at jeg måtte dele den med flere, så det er grunnen til at det bare finnes et bilde hvor en liten mus allerede har vært å forsynt seg....og danderingen er vel heller ikke noe å skryte av, så dere for bare overse det og heller prøve lage retten selv.
Det tar ikke lange tiden og er en deilig lettvint middag for "late sommerdager" som vi har så mye av...:)




Begynn med å lage tomat-&løkpesto:

Finhakk halvparten av en stor gul løk, og bland inn 5 ss tomat pesto,  3 ts balsamico, 1 ts chillikrydder og 1 ss tomatpure. Deretter moste jeg alt til en purè med stavmikser....pureèn kan oppbevares i kjøleskap i 1 uke. ( kan også bruke bare 5 ts tomat pesto om dette er ønskelig...smak og behag:)

Pastinakkremen lages sånn at den er klar til servering rett etter at kjøttet har hvilt litt.
Jeg brukte to pastinakker fra en dobbeltpakning og det holdt akkurat til to personer...
Skrell pastinakken underrennende vann, del den på langs og i små biter, som deretter kokes møre.
Sil av vannet og tilsett litt fløte, mos til pureè med stavmikser og tilpass konsistensen med fløte.
Smak til med finhakket gressløk, salt og pepper.

Jeg fant ikke biff av okse i ønsket str, derfor ble det mørbradbiff som jeg skjærte i 2-3 cm tykke biffskiver og det var ingen problemer. Tørk av det romtempererte kjøttet og gni inn med salt og pepper. Skjær deretter 2stk klasetomater i skiver og legg på toppen av biffen før du surrer parmaskinken rundt, og stikk inn noen friske timiankvister her og der. Fest gjerne skinken med tannpirkere om du har det tilgjengelig. Biffene ble stekt på grillen i ca 10 min totalt + hviletid, vi liker dem temmelig blodige, så beregn litt mer tid om du vil ha dem medium stekt eller mer.

Knekk av den nederste delen av aspargesene hvor de gir etter. Kok opp vann, dra pannen av platen og putt aspargesen i, varierer med tykkelsen men ca 1,5-2 minutter. Når de er ferdig dyppes de kjapt i kaldt vann før du drar en god klatt smør over og strør på fingersalt

Da er det bare å servere....

ENJOY!



Handleliste: (2 personer)

2 stk biff av okse
parmaskinke (jeg brukte 8 skiver)
2 stk store to mater
salt &pepper
frisk timian
asparges (ønsket mengde)
2 pastinakk
1 skvett fløte
fersk gressløk
1 glass tomatpesto
1 gul løk
balsamico
chillikrydder
1 glass tomatpure

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar